بیوتکنولوژی

امین جعفری طهرانی (کارشناس ارشد بیوتکنولوژی)

بیوتکنولوژی

امین جعفری طهرانی (کارشناس ارشد بیوتکنولوژی)

بیوتکنولوژی ساختن دوباره دنیا

 

Biotechnology word Amin jafari tehrani

 

کلمات کلیدی: biotechnology, sensors, food, Medicine, DNA,battery, plastic, food

  

کاهش تدریجی در منابع سوخت های فسیلی و افزایش آلودگی در سطح جهان،تمدن را برای یافتن شیوه هایی جدید به منظور استفاده از منابع مشابه و سوخت های جایگزین هدایت می کند.منابعی که نه تنها ترسی از تمام شدنشان وجود نداشته باشد، بلکه آلودگی های قبلی را هم نداشته باشد. شکل گیری این اقدامات به دهه 1950 باز می گردد.یعنی زمانی که زیست شناسان با شناسایی و دستکاری ژن ها،اولین گام ها را برای ورود به قرن بیو تکنولوژی برداشتند.
پس از هزاران سال گداختن،ذوب کردن، پیوند دادن،ساختن و سوزانیدن مواد بی جان به منظور تولید اشیاء مفید،اکنون بشر در پی مجزا نمودن و ترکیب کردن،گنجانیدن و پیوند زدن مواد زنده به منظور تولید وسایل رفاهی مقرون به صرفه می باشد.و در واقع همانطور که اقدام به تولید پلاستیک نموده ایم ،حال دیگر مواد زنده را تولید می کنیم.

از نو ساختن دنیا
امروزه صد ها شرکت زیست مهندسی جدید به پیشگامان انقلاب بیوتکنولوژی مبدل شده اند. نام هایی همچون "آمگان" ،"ارگانوجنسیس"،"جنزیم"،"کالجین"،"مایکوجن" و" میریاد" پیشگامانی بودند که به نظر کارشناسان صنعتی راه را برای دومین انقلاب بزرگ تکنولوژیکی در تاریخ جهان هموار کردند.علاوه بر شرکت های فوق، هم اینک ده ها شرکت چند ملیتی مهم بودجه هایی را صرف تحقیقات در زمینه بیوتکنولوژی می نمایند.از آن جمله میتوان به شرکت های "دو پونت"،"آپ جان"،"الی لیلی"و.... اشاره کرد.
تقریبا در هر زمینه ای در علوم زیستی، دستورالعمل های توسعه در حال برنامه ریزی و طراحی می باشند،روند درازمدت تجهیز به ابزار و امکانات لازم شتاب گرفته است،پرسنل جدید به خدمت گرفته شده اند و همه و همه دست به دست هم داده اند تا با سرعتی دیوانه وار تجارت جدید ژنتیک را به نظام اقتصادی حاکم معرفی نمایند و تمدن را برای چشیدن اولین میوه های عصر بیوتکنولوژیک آماده کنند. در حال حاضر 1300 شرکت در حوزه بیوتکنولوژی تنها در ایالات متحده وجود دارد که مجموع درامد آنها در حدود 13 میلیارد دلار براورد می شود و در مجموع بیش از صد هزار نفر نیز در این شرکت ها به فعالیت مشغولند. چنین توسعه ای تنها در اولین دهه این انقلاب جدید تکنولوژیکی و اقتصادی رخ داده است و چه بسا احتمال دارد که این روند تا قرن ها ادامه یابد. "روبرت اف کرل" شیمیدان برنده جایزه نوبل و استاد دانشگاه رایس در جمع بسیاری از همکاران خود اعلام کرد که "اگرچه قرن بیستم،قرن فیزیک و شیمی بود اما پر واضح است که قرن بعد،قرن "زیست شناسی" خواهد بود."


در اینجا به برخی از اقدامات بیوتکنولوژیکی اشاره می کنیم:
شرکت های فعال در حوزه انرژی،آزمایش هایی را بر روی منابعی به عنوان جایگزین زغال،نفت و گاز طبیعی آغاز نموده اند. دانشمندان امیدوارند تا به اصلاح محصولاتی همچون نیشکر که هم اکنون نیز به منظور تولید سوخت در برخی اتومبیل ها استفاده می شود بپردازند.انتظار می رود تا اتانول حاصله از شکر وغلات تا بیش از 25 ذرصد سوخت وسایل موتوری را تا اواسط اینقرن تامین کند. حتی محققین به شیوه های پیچیده تری در رابطه با سوخت های زیستی روی آورده اند و امید وارند این سوخت ها به طور کامل جایگزین سوخت های فسیلی شوند. دانشمندان اخیرا به نوعی باکتری به نام E.Coli دست یافته اند که می تواند پس مانده محصولات کشاورزی،اضافات باغچه ها،زباله های جامد شهری و ضایعات کاغذ را مصرف و به اتانول تبدیل کند.


دانشمندان فعال در صنعت شیمی از تولید جایگزینی برای نفت که سالها به عنوان ماده خام اصلی در تولید پلاستیک استفاده می شود با منابع تجدید شدنی ای توسط میکرو ارگانیسم ها و گیاهان تولید می گردد، سخن به میان آورده اند. یک شرکت انگلیسی به نام "ای سی آی" نژادهایی از نوعی باکتری که قادر به تولید پلاستیکی مخصوص با ویژگی هایی از جمله میزان هایی متفاوت در انعطاف پذیری می باشد،تولید نموده است. این نوع پلاستیک که صد در صد در محیط تجزیه پذیر است،می تواند همانند پلاستیک های تولید شده از مواد نفتی مورد استفاده قرار گیرد.در سال 1993، دکتر"کریسسومر ویل" مدیر بخش زیست شناسی گیاهی در موسسه "کارنجی واشنگتن" ژن سازنده پلاستیک را در گیاه خردل وارد نمود که نتیجه آن تبدیل گیاه به یک کارخانه پلاستیک سازی بود.


همچنین به بیو تکنولوژی به عنوان ابزاری مهم در جهت پاکسازی محیط زیست نگریسته میشود. "اصلاح زیستی" یا "زیست درمانی" در واقع استفاده از موجودات زنده و عمدتا میکرو ارگانیسم ها به منظور از بین بردن یا بی خطر کردن مواد آلوده کننده خطر ناک و زباله های خطر آفرین است. هم اینک، نسل جدیدی از موجودات ژنتیکی گسترش یافته اند تا صرفا مواد سمی را به مواد بی خطر مبدل سازند. محققین از یک سری قارچ ها، باکتری ها و جلبک هایی که تحت فن آوری های مهندسی ژنتیک قرار گرفته اند به عنوان "ابزار جدید زیستن" با هدف جذب فلز های آلوده کننده و رادیو اکتیویته همچون جیوه ،مس، کادمیم، اورانیوم و کبالت بهره می برند. "موسسه تحقیقاتی ژنوم" که یکی از شرکت های فعال در حوزه بیو تکنولوژی محسوب می شود، به نحو موفقیت آمیزی از مواد مواد رادیو اکتیویته را پاکسازی کند. به واسطه تولید بیش از 200 میلیون تن مواد خطر ناکی که سالانه تنها در امریکا تولید می شود و نیز هزینه های هنگفت پاکسازی محل های تخلیه زباله های سمی که تخمین زده می شود بالغ بر1.7 تریلیون دلار خواهد بود،تحلیلگران صنعتی متقاعد شده اند تا در قرن بیوتکنولوژی اصلاح زیستی را به عنوان یکی از صنایع در حال رشد برشمارند.


شرکت های فعال در عرصه جنگل کاری نیز به این علم جدید روی آورده اند و امیدوارند ژن هایی را بیابند که با وارد نمودن آنها به درختان سبب رشد سریعتر آنها شوند و نه تنها آنها را در برابر بیماری ها مقاوم تر می نماید بلکه در برابر گرما،سرما و خشکسالی نیز مقاوم سازند. دانشمندان اخیرا در موسسه "کالجین" ژنی را یافته اند که شکل گیری سلولز در گیاهان را کنترل می کند. آنها امیدوارند این آنزیم را تقویت نموده تا سلولز بیشتری در دیواره سلولی درختان پرورش یابد و نتیجه درختان پرورش یابد و در نتیجه درختانی موثر برای برداشت در صنعت تولید خمیر کاغذ و کاغذ سازی پرورش دهند.
محققین همچنین با کمک فن آوری کشت بافت ها،موفق به پرورش لیمو و پرتقال شده اند و حتی برخی تحلیلگران معتقدند که تحقق روزی که آب پرتقال در خم ها تولید شود و دیگر نیازی به ایجاد باغ های پرتقال نباشد،خیلی دور از انتظار نخواهد بود!
» فرستنده: سعیده پشتوان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد