دانشگاه علوم پزشکی تهران در نظر دارد در سال جاری، دانشکدة فناوریهای نوین در پزشکی " را تأسیس نماید. تصمیم بر این است که در ابتدا این دانشکده با سه رشته راهاندازی شود که عبارتند از:
1- بیوتکنولوژی
2- نانوبایومدیسین، شامل نانوبیوتکنولوژی، نانومدیسین ( Nanomedicine ) و نانوفارماسی ( Nanopharmacy ) و
- بیومدیکال انفورماتیک، شامل انفورماتیک بهداشت عمومی ( Public Health Informatics ) ، انفورماتیک پزشکی ( Medical Informatics ) و بیومدیکال انفورماتیک ( Biomedical Informatics ) .
برای شروع، هر یک از این رشتهها و زیررشتههای مربوطه، بهصورت بالک و به شکل سه رشته راهاندازی میشوند و سپس با گسترش آنها و افزایش مطالب در هر یک از بحثهای تخصصی، هر زیررشته به صورت یک رشته مجزا تشکیل خواهد شد. لازم بهذکر است که برگزاری این دوره، نتیجة فعالیت گروهی از استادان، معاون آموزشی و رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
این دوره در مقطع دکتری برگزار خواهد شد. در رابطه با این رشته، برنامهریزیهای لازم انجام شده و واحدها و سیلابسهای درسی تعیین شدهاند.
مطالبی که در این دوره گنجانده شده است، عبارتند از: نانوبیوتکنولوژی، نانودیوایسها، نانوفارماسی، نانوبیوسنسورها و نانوروبوتها. دانشجویان متناسب با زمینة تحصیلی خود و علاقة فردی میتوانند در هر یک از مباحث فوق یک پروژة تحقیقاتی انجام دهند.
همچنین برنامة درسی دورة کارشناسی ارشد این رشته جهت تصویب به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داده شده است.قرار بر این است که این دوره از بهمن ماه سال جاری، در این دانشگاه فعال شود.
علاوه بر این، دانشگاه در راستای تقویت کادر علمی خود، چهار نفر از متخصصان را جهت ادامة تحصیل در خارج از کشور، بورسیه نموده است.
اگرچه اغلب فعالیتهای فوق، قبل از راهاندازی ستاد ویژة نانوتکنولوژی انجام شده است، ولی با روشن شدن برنامة این ستاد مبنی بر توسعة منابع انسانی، فعالیتهای قبلی دانشگاه و این ستاد در این خصوص همراستا شدند. در حال حاضر نیز با توجه به برنامههای تصویب شده در ستاد نانوتکنولوژی، این دانشگاه متقاضی برگزاری دورة PhD در زمینة نانو شده است.
تأکید بر راهاندازی دورة دکتری در شروع کار، از این جهت است که زمینة فعالیت در فناوریهای نوین بسیار تخصصی است. به عبارت دیگر، شروع هر فعالیت در این گونه فناوریها از نوآوری و تحقیق آغاز میشود؛ لذا بهدلیل اینکه تنها در مقطع دکتری امکان انجام تحقیقات جامع وجود دارد، در ابتدا باید مقطع دکتری را تأسیس کرد و سپس به سوی راهاندازی دورههای کارشناسی ارشد و کارشناسی قدم برداشت (برخلاف فناوریهای قدیمیتر که میتوان آموزش را از مقاطع پایینتر آغاز نمود) .